Google Adsense

dinsdag 7 oktober 2014

De exacte locatie van de Calibratieschijf in Grimbergen

Op Facebook vroeg iemand in de "Ge zijt van Grimbergen als..." groep waar de fameuze Grimbergse kalibreerschijf zich bevond (als reactie op het artikel van Frank Van Den Block op Levenslangleren.be)


De juiste locatie is Diegemput, ten Noord-oosten van de parking aan het Lintbos.
Hierboven een kaartje om je te helpen deze vinden.

Het is een uniek monument in Grimbergen, dus laten wij het allemaal in ere houden (en ga er dus niet op fietsen of skateboarden aub!)

Hieronder de superinteressante informatie over de schijf.


De kalibreerschijf of kompenseerinriching op het Grimbergse vliegveld werd door de Duitse bezetter gebouwd in 1941. Na de oorlog werd de plaat nog gebruikt door de Burgerluchtvaartschool.

Een kompas wijst niet het geografische noorden aan maar het magnetische. Dat ligt ergens in het noorden van Canada. Op alle vliegkaarten staat dan ook de declinatie vermeld: Dat is de hoek tussen het magnetische en het geografische noorden voor die kaart.

Die verandert ook naargelang de plaats en naargelang het jaar.

Maar een kompas heeft nog een andere, ingebouwde fout: De deviatie.

Als je een magnetische naald in een metalen massa als een vliegtuig plaatst, dan ondergaat die naald daar de invloed van. Die fout moet worden berekend terwijl het kompas in het toestel is gemonteerd. Daarvoor dient een 'compass swing' die men uitvoert op een kompenseerinriching.

Het vliegtuig wordt in de hoofdrichtingen opgelijnd (000°; 090°, 180°, 270°), nadien in de tussenrichtingen (045°, 135°, 225° en 315°). Elke keer wordt afgelezen wat het kompas aanduidt. Het verschil met wat op de compenseerinrichting staat en wat in het vliegtuig wordt aangegeven, heet 'deviatie'. Maar door een aantal schroefjes op het kompas bij te stellen, kan het verschil grotendeels worden weggewerkt.

Is er toch nog een verschil, dan wordt dat op een declinatiekaartje naast het kompas genoteerd. Meestal gaat het om kleine correcties van een paar graden.

Nergens in Belgiƫ is een beter bewaarde kalibreerschijf te vinden dan in Grimbergen.

Het vliegtuig draaide in het centrum van de kalibreerschijf om een grote houten plaat, die draaide op glazen kogellagers. Omdat het kompas niet zou gestoord worden konden immers geen metalen bollen gebruikt worden. In het midden van de betonnen plaat zat een systeem waarmee het vliegtuig in alle richtingen van het kompas kon gedraaid worden.

Bron: Olivier Verstraeten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten